Al rond mijn 13e was het duidelijk: ik zou docent gaan worden. Ik zag in het onderwijs uitdaging. Maar ik zag ook een speeltuin, waarin je door met verschillende werkvormen te werken en door jezelf te ontwikkelen steeds meer kon bereiken met je leerlingen. Ik zag ook hoe mijn docenten van toen dat niet altijd zagen en wist daarom dat er nog veel te bereiken viel. Het onderwijs trok!

Na het vwo ben ik Engelse Taal- en Letterkunde gaan studeren aan de Radboud Universiteit Nijmegen om vervolgens, meteen daarna, mijn 1e-graads lesbevoegdheid te halen. Na een kleine 10 jaar in het middelbaar onderwijs actief te zijn geweest, heb ik in studiejaar 2010/2011 de overstap gemaakt naar het HBO: ik werd lerarenopleider bij Fontys Lerarenopleidingen Tilburg.

Daar zat ik dichter bij het vuur, kon ik meer van mijn liefde voor en ervaring in het onderwijs overbrengen. Al snel merkte ik dat er bij mijn studenten behoefte was aan meer koppeling tussen de theorie/beschikbare vakdidactische literatuur en hun praktijk, aan concrete en toepasbare voorbeelden. Langzaamaan ontstond zo het idee van teaching-matters.nl.

Via deze site hoop ik in die behoefte te voorzien. Vakdidactische literatuur, blogs, concrete lesbrieven en ideeën voor meer activerend onderwijs, inspirerende video’s en links naar bruikbare sites. Allemaal met als idee om via congruentie het onderwijs in Nederland naar een hoger plan te tillen. Via 2.0 naar 2020. Ik heb er zin in!

Aernout Casier, 01-01-2013

biopic