Gespreks-/spreekvaardigheid
A penny for your thoughts:

[Benodigdheden: een verzameling pennies]
Bij a penny for your thoughts draait het erom je leerlingen aan de praat te krijgen. Je hebt een pot pennies op je bureau staan, en geeft er een aan drie van je leerlingen. Zij mogen de penny houden, maar daar staat tegenover dat ze een minuut in het Engels praten. Bijvoorbeeld over een stelling, een hobby, een persoon, een nieuwsitem. Maar je kunt ze ook met elkaar laten discussiëren. Let er dan wel op dat de bijdrage van elk van de leerlingen gelijkwaardig is.
Je zou kunnen afspreken dat, als een leerling 5 pennies verzameld heeft, hij/zij deze kan inwisselen voor een Mars. Of dat ze aan het einde van de les muziek aan mogen zetten. Of mogen bepalen wat er de volgende les gedaan wordt.  Door het een terugkerend fenomeen te maken, maak je het leuker (herkenbaar, uitdagend) voor je leerlingen. Bovendien werk je dan aan het vanzelfsprekend worden van het gebruik van de doeltaal tijdens de les. A penny for your thoughts is een speelse manier om leerlingen uit te dagen te praten. Je kunt inspelen op de actualiteit (De Block heeft ons er op gewezen dat we onze leerlingen meer willen leren dan alleen ons vak), stiekem wat KLV behandelen (alleen de uitdrukking al) etc. Door de pennies inwisselbaar te maken, voorkom je bovendien dat je eindeloos pennies beschikbaar moet hebben. [A2-C1]

Grammatica
Design that app!:
[Benodigdheden: (digitaal) tekenmateriaal]
In plaats van met eindeloos veel oefenzinnen aan te komen, kun je je leerlingen ook de opdracht geven voor een grammatica-onderdeel een icoontje te ontwerpen. Een icoontje is geschikt als het meteen duidelijk maakt welke grammaticale regel het betreft. Dat houdt in dat de ontwerpers, je leerlingen, precies moeten weten wat de regel nou eigenlijk inhoudt. Als je vervolgens deze icoontjes bundelt, heb je bovendien een pictografisch overzicht van de grammatica voor je klas, dat ze nog zelf gemaakt hebben ook. Het is bovendien in één oogopslag te overzien. Deze oefening kun je zowel inductief als deductief inzetten. Als je je leerlingen in groepjes laat werken, creëer je ook nog eens een situatie waarin gespreksvaardigheid geoefend kan worden. Eventueel kun je de pictogrammen die de ene klas gemaakt heeft, in een andere klas laten zien en kijken of zij de regels meteen weten te identificeren. [A1-B1]

Meer Grammatica

Create that app!:
[Benodigdheden: internet/tijdschriften/kranten]
Het ontwerpen van de app hoeft helemaal niet op de PC en vereist niet per se technisch inzicht. Het doel van de oefening (die natuurlijk mooi te koppelen is aan het bovenstaande) is dat je je leerlingen helpt zich bewust te worden van hoe je de grammaticaregels nu eigenlijk toepast. Als je hen vraagt (individueel of in groepjes) een applicatie te ontwerpen om een grammaticaregel te helpen inslijpen, zullen ze waarschijnlijk – net als wij – al snel op de proppen komen met oefenzinnen. Bij die oefenzinnen moeten ze dan ook zelf alternatieven voor het goede antwoord verzinnen. Zo contrasteren ze de regel actief met andere regels. Bovendien maken ze jou impliciet helder waar zij denken dat de moeilijkheden van de regel liggen. Je kunt ze stimuleren om op het net of in kranten op zoek te gaan naar authentieke voorbeelden van gebruik van de regel. Zo pik je meteen wat leesvaardigheid en eventueel zelfs leesstrategieën mee.
Maar misschien bedenken onze leerlingen wel heel andere oefeningen dan wij voor mogelijk houden. Of lukt het ons ze ertoe te bewegen grammatica te koppelen aan bijvoorbeeld luistervaardigheid. Wie weet krijgen we een of meerdere leerlingen zelfs zo ver dat ze de app echt maken, zodat deze ook daadwerkelijk inzetbaar is. Uiteraard bundel je aan het eind van de les de apps van alle verschillende regels, zodat de klas uiteindelijk een volledig grammatica-overzicht in handen heeft, mét oefenvormen. [A2-C1]

Luistervaardigheid
Have I got sites for you:
[Benodigdheden: internet, beamer]
Op het web zijn honderden nuttige bronnen voor docenten te vinden, ook voor luistervaardigheid. Zo kun je op Youtube verschillende filmpjes vinden die ingangen bieden voor luistervaardigheid. Of het nou gaat om verstavaardigheid, uitspraak, tekstbegrip (of, voor A2 en B1, misschien liever deze), een combinatie ervan of volledige lessen óver luistervaardigheid. Maar er zijn ook diverse sites te vinden die audio-bestanden bieden, of simpelweg ideeën voor luistervaardigheidsactiviteiten. Kortom, aan authentiek materiaal geen gebrek. [A2-C1]