Grammatica is – vreemd genoeg – niet het favoriete onderwerp van elke leerling. Grammatica-onderwijs wordt vaak als droog en saai ervaren. Als we dit willen doorbreken, kunnen we er bijvoorbeeld voor zorgen dat die grammatica binnen een context een plaats krijgt. Of er een competitie-element aan toe te voegen. Hieronder vind je enkele suggesties die ons daarbij kunnen helpen.

Grammar Punk
Toen ik Grammar Punk tegenkwam op het net was ik meteen enthousiast. Dit op educatie gerichte bedrijf biedt tal van mogelijkheden om in ons MVT-onderwijs aan de vaardigheden, grammatica, woordenschat, samenwerking en creativiteit van onze leerlingen te werken.  Allemaal op een leuke, activerende, uitdagende maar resultaatgerichte manier. Doordat ze zich richten op educatieve doeleinden, zijn hun worksheets allemaal makkelijk kopieerbaar. In feite heb je met de aanschaf van 1 set dus ook meteen verschillende klassenset tot je beschikking. [A1-C2]

Grammar Casino
Leuk en laagdrempelig is dit spel: Grammar Casino! De site is niet heel mooi vormgegeven maar biedt wel een leuke, duidelijk uitgelegde formatieve werkvorm voor grammatica. En gratis downloadbare formulieren (al zullen die wellicht wat te makkelijk zijn voor de meesten van onze leerlingen). Niets houdt ons echter tegen om onze eigen formulieren te ontwerpen, natuurlijk. [A1-A2]

grammar

Biographies
Als je je leerlingen de werkwoordstijden wilt laten oefenen, overweeg dan eens ze een biografie over een beroemd persoon te laten schrijven. Zo oefenen ze met de past simple, present perfect (en misschien zelfs wel de past perfect). Tegelijkertijd zullen ze wat leeswerk moeten doen en zijn ze dus ook bezig met hun opzoekvaardigheden. Door vervolgens de gekozen beroemdheden naast elkaar te leggen, kun je ze ook met de trappen van vergelijking laten oefenen. (“Tom Hanks is older than Justin Bieber.”) Je kunt ze ook een biografie over zichzelf laten schrijven, natuurlijk. En door hen daarin bijvoorbeeld te laten vertellen over wat ze in 2015 gaan doen, kunnen ze ook de toekomende tijd oefenen. [A2-B1]

Quotes
Je kunt leerlingen ook triggeren door ze beroemde uitspraken van historische figuren, sporthelden of juist idolen uit de popcultuur om te laten zetten. “I have a dream” wordt dan “I had a dream” of “I have had a dream” en “Just do it” wordt “Just doing it” of “It was just done”. Je kunt je leerlingen extra uitdagen door ze een situatie te laten bedenken waarin deze nieuwe uitspraak gedaan zou kunnen worden. Het maakt dan niet uit of de nieuwe uitspraak gedaan wordt door de persoon die de oorspronkelijke uitspraak deed, door de leerling in kwestie of door heel iemand anders. Door ze hierover na te laten denken, worden onze leerlingen als het ware gedwongen om het betekenisverschil tussen een actieve en een passieve zin te verkennen. Of tussen twee werkwoordstijden. Het zal hun begrip van deze constructies dus ook versterken. [A1-B1]